موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

پهپادهای حزب‌الله با قابلیت توسعه بالا که اغلب در حملات ترکیبی استفاده می‌شوند، یکی از منابع نگرانی موجودیتی صهیونیست‌ها در جنگ کنونی و مراحل آینده به شمار می روند.

پهپادهای حزب‌الله کابوسی برای اشغالگران صهیونیست

قدس؛ به نقل از الجزیره، در صبح روز ۲۵ آگوست، حزب‌الله لبنان اعلام کرد که با تعداد زیادی پهپاد و موشک به جبهه داخلی فلسطین اشغالی حمله کرده است. در این حمله، موشک‌های حزب‌الله ۱۱ پایگاه و پادگان نظامی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و همچنین جولان اشغالی سوریه را هدف قرار دادند.

چند ساعت بعد از آن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود اعلام کرد که مقاومت لبنان پایگاه نظامی راهبردی «گلیلوت» دشمن اشغالگر را با تعداد زیادی پهپاد، هدف قرار داده است که مهمترین پایگاه اطلاعاتی و جاسوسی این رژیم محسوب می‌شود.

تاریخچه کوتاهی از پهپادهای حزب‌الله

حمله پهپادی اخیر که حزب الله علیه مواضع صهیونیست‌ها انجام داد، نخستین حمله پهپادی مقاومت لبنان نبود و قطعاً آخرین آن هم نخواهد بود؛ زیرا شواهد حاکی از توانایی بالای حزب الله برای نفوذ پهپادی به تشکیلات دشمن صهیونیستی است.

اینجا برای درک عمق نفوذ حزب الله به داخل مواضع صهیونیست‌ها توسط پهپاد، باید به ۲۰ سال قبل برگردیم؛ جایی که اولین پهپادهای حزب الله برای اهداف شناسایی در نوامبر ۲۰۰۴ به حریم هوایی اراضی اشغالی نفوذ کردند، مسئله‌ای که سرویس اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی را به شدت غافلگیر کرد.

در آن زمان پهپاد «مرصاد ۱» به مدت ۲۰ دقیقه در آسمان الجلیل غربی در شمال اراضی اشغالی پرواز کرد و سپس بدون اینکه تشکیلات پدافندی دشمن بتواند آن را رهگیری کند، به لبنان برگشت. در آن زمان حزب الله اعلام کرد که این پهپاد توانسته با ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره به عمق فلسطین اشغالی نفوذ کند.

دومین عملیات پهپادی حزب الله در اراضی اشغالی مربوط به آوریل ۲۰۰۵ است که در آن، همین پهپاد مرصاد ۱ به عمق ۲۵ کیلومتری اراضی اشغالی نفوذ کرد و بدون اینکه رادارهای رژیم صهیونیستی بتوانند آن را رهگیری کنند، به سلامت به لبنان برگشت. سومین عملیات هم در آگوست ۲۰۰۶ انجام شد که این بار پهپادهای هجومی حزب الله از نوع «ابابیل» که هر یک ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کردند، وارد اراضی اشغالی شدند.

در آن دوره، پهپادهای حزب الله اندازه کوچکی داشتند و نسبتاً آهسته و در ارتفاع پایین حرکت می‌کردند و به همین دلیل تشخیص آنها توسط رادارهای رژیم صهیونیستی دشوار بود.

نفوذ پهپادهای حزب‌الله به تأسیسات هسته‌ای صهیونیست‌ها

اما قدرت پهپادی واقعی حزب الله در اکتبر ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد که برای دشمن بسیار غافلگیر کننده بود؛ جایی که این پهپادها از لبنان بر فراز دریای مدیترانه به سمت جنوب حرکت کردند و ۵۰ کیلومتر به سمت النقب در داخل فلسطین اشغالی رفتند و توانستند به منطقه‌ای نزدیک به دیمونا، یعنی مقر تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نفوذ کنند. در آن زمان رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که پهپادهای حزب‌الله توانسته‌اند تصاویری از مراکز تحقیقات هسته‌ای این رژیم جمع آوری و مخابره کنند.

در سال ۲۰۱۴ کمیته دانشمندان آمریکایی در مقاله‌ای اعلام کرد که پهپادهای حزب‌الله در آینده، مأموریت‌های شناسایی را برای جمع آوری اطلاعات درباره تحرکات نیروها و تأسیسات، آماده سازی برای نفوذ یا حملات موشکی و کالیبره کردن دقت هدف‌گیری موشک‌ها، انجام خواهند داد.

چند سال بعد پیش‌بینی‌های این کمیته آمریکایی درست از آب درآمد و حزب‌الله به شکل قابل توجهی روی توسعه قابلیت‌های پهپادی خود متمرکز شد. در اینجا باید به توسعه پهپادهای شناسایی حزب الله اشاره کنیم؛ جایی که دوربین‌ها و حسگرهای بسیار دقیقی روی این پهپادها نصب شده و آنها دارای دوربین‌های نوری دقیق و مادون قرمز هستند که امکان نظارت دقیق‌تر و جمع آوری اطلاعات شناسایی با دقت بالاتر را می‌دهد.

شلیک هدهد حزب‌الله به قلب اشغالگران

شاید در دو دهه قبل و در زمان جنگ جولای ۲۰۰۶، کسی تصور نمی‌کرد که حزب الله در سال ۲۰۲۴ بتواند عملیات‌های پیشرفته و شوکه کننده‌ای با پهپادهای خود در داخل فلسطین اشغالی انجام داده و سپس کلیپ‌های ویدئویی طولانی، شامل تصاویر دقیق مناطق نظامی و غیرنظامی بسیار راهبردی و حساس رژیم صهیونیستی را منتشر کند؛ آن هم بدون اینکه تشکیلات دفاعی دشمن اصلاً متوجه ورود این پهپادها شده باشد.

در اینجا لازم است به پهپاد «هدهد» که به مناطق مختلف اراضی اشغالی از جمله حیفا و جولان اشغالی نفوذ کرده و تصاویر و اطلاعات بسیار مهمی از مواضع حساس و استراتژیک دشمن صهیونیستی تهیه کرد، اشاره نمائیم. این پهپاد دارای ۸ موتور است و هر بال آن سه ملخ دارد و حداکثر سرعت آن به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پهپاد هدهد، قابلیت برخاستن و فرود عمودی را دارد و یک پهپاد برقی به طول حدود ۱۵۰ سانتی‌متر است و طول بال‌های آن به ۱۹۰ سانتی متر می‌رسد. همین ابعاد پهپاد هدهد، توانایی رادارهای دشمن در تشخیص آن را کاهش می‌دهد؛ به ویژه اینکه صدای زیادی ندارد و می‌تواند بین یک ساعت تا ۹۰ دقیقه و در مسافت ۳۰ کیلومتری پرواز کند.

علاوه بر آن حزب الله توانسته پهپادهای با کیفیت‌تری را در سیستم‌های ارتباطی خود تهیه کند و همین مسئله امکان انتقال داده‌ها به شکل بسیار فوری را به مرا کز فرماندهی حزب‌الله فراهم می‌سازد. در نتیجه حتی اگر پهپاد، ساقط هم بشود، این امر مانع از انتقال داده‌ها و انجام مأموریت اصلی آن نمی‌گردد.

مؤسسه تحقیقات امنیتی رژیم صهیونیستی چند هفته قبل در گزارشی اعلام کرد که حزب الله شروع به استفاده از پهپادهایی کرده که می‌تواند موشک نیز شلیک و اطلاعات زیادی را جمع آوری کند. در میان ترس تل آویو از افزایش استفاده حزب الله از پهپادها که سیستم دفاع هوایی ارتش قادر به مقابله با آن نیست، تعداد زیادی از پهپادهای حزب‌الله به شکل ناگهانی وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شدند.

تاکتیک‌های هوایی حزب الله با حملات پیشرفته ترکیبی

اما حزب الله اغلب در عملیات‌های اصلی خود به تنهایی از پهپادها استفاده نمی‌کند، بلکه معمولاً حملات ترکیبی انجام می‌دهد. تنوع تسلیحات هوایی حزب الله در چهارچوب استراتژی اصلی آن قرار دارد و نشان دهنده ویژگی بارز برنامه نظامی مقاومت لبنان است که بر عملیات‌های ترکیبی و مشترک با انواع موشک‌ها و پهپادها متمرکز شده است.

عملیات ترکیبی یک روش جنگی است که در آن، سلاح‌های جنگی مختلف برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و تأثیرگذار، با یکدیگر ادغام می‌شوند و توانایی دفاعی دشمن را محدود می‌کنند. روش‌های عملیاتی حزب الله در نبرد طوفان الاقصی علیه دشمن صهیونیستی به این شکل بوده که معمولاً ابتدا از پهپادها برای گیج کردن رادارهای دفاع هوایی دشمن استفاده می‌کند و بعد از آن، حملات موشکی آغاز می‌گردد. به این ترتیب تشکیلات پدافندی ارتش صهیونیستی قدرت مقابله با این حملات را ندارد.

«جیمز راجرز» استاد مطالعات جنگی در دانشگاه دانمارک، در یک پژوهش اعلام کرد که هدف از حملات ترکیبی، غلبه بر تشکیلات دفاعی دشمن به روش تاکتیکی و فنی پیشرفته است.

این دقیقاً یکی از مهم‌ترین دلایلی است که حزب الله را از ابتدا بر آن داشت تا بر جنگ پهپادی متمرکز شود؛ زیرا فرصت توسعه پهپادها در سایه در دسترس بودن فناوری پهپادهای تجاری؛ سیستم‌های موقعیت‌یابی جغرافیایی؛ برنامه‌های کنترل استقرار پهپادها و فرکانسِ قابل تنظیم، کاملاً باز است. بنابراین حزب الله تلاش کرده با استفاده از همه ابزارهای ممکن، پهپادهای خود را توسعه دهد و از آن به بهترین شکل استفاده کند.

جیمز راجرز در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که توسعه پهپادها بسیار آسان‌تر از توسعه موشک‌هاست و پهپادها خیلی سریع قابلیت خودکار شدن را دارند و می‌توانند کاملاً مستقل از انسان، مأموریت‌های خود را انجام دهند. بر اساس این تحقیقات، تا سال ۲۰۴۰ گروه‌هایی مانند حزب‌الله، انصارالله و … در سایه توسعه بالقوه الگوریتم‌های هوش مصنوعی، قادر خواهند بود پهپادهای خود را خودکار کنند که این یک تهدید شدید علیه دشمنان آنهاست. برنامه ریزان در گروه‌های مقاومت، از جمله حزب الله به خوبی از این مسئله آگاه هستند و هر یک از آنها از فناوری و ابزارهای موجود، چه از طریق نوآوری داخلی و چه از طریق واردات و کمک دوستان خود، برای توسعه هرچه بهتر و بیشتر پهپادها استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.